איבדתם את הבלמים? יש מה לעשות! 5 עצות שיכולות להציל את חייכם

אובדן בלמים הוא אומנם מצב נדיר בכלי רכב מודרנים אשר עוברים טיפולים תקופתיים באופן מסודר, אך מצב כזה עדיין יכול לקרות.
אובדן בלמים עלול להתרחש עקב תקלה במגבר הבלם (בוסטר) – אמצעי המיועד להגברת עוצמת הבלימה, בעיקר במהירות גבוהה, תקלה במשאבת הבלם – אשר מבקרת את לחץ נוזל הבלמים במערכת הבלימה, עקב חוסר בנוזל בלמים או ספיגת מים בנוזל הבלמים או עקב פגיעה פיזית ברכיבים נוספים במערכת הבלמים. תוך כדי נהיגה קשה להצביע על הסיבה המדויקת לכשל של מערכת הבלמים, אך ניתן להבחין בסימנים אשר מעידים על בעיה במערכת זו: ריח של גומי שרוף יכול להעיד על שחיקה מוגברת של רפידות הבלמים ודוושת בלם קשה מדי או רכה מדי הן סימנים מעידים לכשל או לסבירות גבוהה לכשל במערכת הבלמים.
אם כך, מה יש לעשות במידה ואכן התרחש כשל במערכת הבלמים תוך כדי נסיעה?
השאיפה היא להגיע למצב של האטה הדרגתית של כלי הרכב על לעצירה מלאה תוך נקיטת מספר פעולות חירום.
קודם כל, סמנו לרכבים האחרים באמצעות אורות חירום שאתם נמצאים במצוקה ואז נסו את הפעולות הבאות:

  1. לחיצות חוזרות על דוושת הבלם – פעולה אשר יכולה לבנות לחץ במערכת הבלמים אשר יביא לפעולה מספקת שלהם בכדי לעצור או להאט. יש כמובן לוודא שאין חפץ מתחת לדוושה אשר מפריע למהלך התקין שלה.
  2. הורדת הילוכים – בכדי להגיע להאטה הדרגתית של הרכב, יש להימנע משימוש הדוושת הגז ולבצע הורדה הדרגתית של ההילוכים. במקרה של תיבה אוטומטית יש להוריד את הרכב להילוך נמוך. אם מדובר בתיבה אשר מאפשרת מעבר לגיר ידני, מומלץ לעשות זאת.
  3. שימוש הדרגתי בבלם יד – מדובר בפעולה מסוכנת יותר מהפעולות הקודמות, לכן מומלץ לעשות זאת באופן הדרגתי ביותר ורק לאחר שמהירות הרכב הואטה ע"י הורדת הילוכים.
  4. שימוש בתוואי הכביש לשם האטה – בשילוב עם הילוך נמוך ושימוש חלקי בבלם היד, ישנם מאפיינים בתוואי הכביש אשר יכולים לסייע בהורדת מהירות הרכב עוד יותר. שולי כביש מחוספסים, פסי הרעדה, שולי עפר או כורכר, כל אלה מגבירים את החיכוך עם גלגלי הרכב ומאיטים אותו. חשוב כמובן לשמור על הגה ישר במהלך פעולות אלה ולדאוג למידה שווה של חיכוך בין כל גלגלי הרכב כדי להימנע מסיבסוב.
  5. חיכוך מבוקר – הצעד האחרון בהחלט ואותו יש לנקוט רק בלית ברירה הינו חיכוך מבוקר של הרכב כנגד מעקה בטיחות. הדבר כמובן יגרום לנזק לרכב לכן יש לעשות זאת רק כמוצא אחרון, כאשר כל נוסעי הרכב חגורים ולאחר שכל הפעולות הקודמות להורדת מהירות הרכב כבר ננקטו.
    מקווים שלא תאלצו לנסות את אף אחד מהדברים הללו אף פעם. הדרך הטובה ביותר להימנע מהסיטואציה הזו היא כמובן להקפיד על טיפולים תקופתיים ברכב ולהיכנס למוסך בכל מקרה של "התנהגות יוצאת דופן" של אחת ממערכות הרכב.

החזר מס בלו על סולר. יש דבר כזה!

בלו הוא מס עקיף במטרה לבקר את צריכת המוצרים שעליהם הוא נגבה. המדינה גובה את מס הבלו מהיצרן עצמו אשר מכיל את תוספת המס על הספקים.
כיוון שמדובר בסוג של מס, ישנם מספר קריטריונים לקבלת החזר מס על מס הבלו עבור עוסקים רשומים, בין השאר על הוצאות סולר. עצמאים רבים שרשומים כעוסק מורשה במע”מ זכאים להחזר בלו על הוצאות סולר לרכביהם או על ציוד ששימש אותם לצורך הכנסתם. ביצוע ההחזר נעשה מחשבוניות מס שהוצאו להם על ידי חברות או תחנות הדלק.

בכדי להיות זכאים להחזר, על העצמאים לעמוד בקריטריונים הבאים:
● על העוסק להיות רשום כ”עוסק מורשה” במע”מ
● על העוסק להיות הבעלים הרשום של הרכב
● על הרכב לשמש את העוסק בו לייצור הכנסה ויש לקבל עליו חשבונית מס על הסולר
● במידה ומדובר ברכב שכור יהיה על העוסק להוכיח את תקופת ההשכרה ולהצהיר עליה בחוק.
בכל הקשור להגשת דוחות להחזר בלו על דלק. רשות המיסים בישראל מסבירה באתר הרשמי שלה כי על הזכאים להחזר בלו ששולם צריכים להיות עוסקים הרשומים כעוסק מורשה במע”מ ויהיו זכאים להחזר בלו ששולם על סולר לגבי רכבים / ציוד ששימשו לייצור הכנסה מחשבוניות מס שהוצאו להם כדין ע”י חברת דלק או תחנת דלק.
קיימים מספר זכאויות שונות כגון החזר בלו המשמש לספינת דיג וכו’ אולם לרוב העוסקים הרשומים במע”מ הזכאות להחזר בלו אמורה לשמש עבור הרכבים הבאים:
● רכב הוראת נהיגה.
● אוטובוס ציבורי זעיר.
● מונית.
● רכב מסחרי שמשקלו הכולל המותר 10,000 ק”ג או יותר, לבעל רישיון מוביל.
● רכב מסחרי שמשקלו הכולל המותר עולה על 4,500 ק”ג ואינו עולה על 10,000 ק”ג.
● אוטובוס שמשקלו הכולל המותר עולה על 5,000 ק”ג.
● טרקטור המשמש רק לצורכי חקלאות.